"Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi"

Tuesday, July 12, 2011

DEkat di HAti JAoh di MAta

ASSALAMUALAIKUM~

heloooo peepsss!!
ah tetiba uols i nak speaking2 puloks...
arini aku sangat tertarik dengan topik

"KEKASIH HATI yang JAOH di PERANTAUAN"


aku ada jugak pengalaman tapi duluuuuuuuu...sebelum tawen..hukhuk
xsanggup mak noks..takut tercurang..ahahah...kalau korang stok SETIA abis..gud!!
kecuali SUAMI/TUNANG dah tentu2 korang WAJIB setia okeh!!!
nak cium bau neraka silakan CURANG!!!
untuk kawan2 aku yang boleh duduk berjauhan walaupun dah kawn aku SALUTE bangat seh!!
walaupun mungkin dalam keadaan terpaksa kan??bukan dengan kerelaan..
sabar la yeaaa...pasti ada HIKMAH disebalik semua tu..


Jadi persoalannya sekarang, bagaimana kita hendak mengekalkan hubungan jarak jauh?

Jawapannya adalah kita perlu sentiasa mendail nombor hati pasangan kita dan menghubungi mereka selalu :) 


ok la ni bercakap berdasarkan pengalaman aku..cara mudah untuk mengekalkan hubungan JARAK JAOH::

  1. Selalu berhubung..xkira la sms atau call/videocall..tunjukkan yang korang ambil perhatian...tanya keadaan yang tersayang..aktiviti seharian beliau..tapi xdala sampai korang kena sms or gayut 24jam okeh!!kurang2 korang tau apa yang jadi kat dia sepanjang hari tu..mana la tau kan kot2 ada masalah..at least korang boleh tolong tenangkan dia walaupun hanya di alam maya..hohoh...
  2. Setia..yang ni korang mesti tanamkan dalam hati dalam2...siram tiap2 hari kasi tumbuh fresh2 jer tiap2 ari..muahahaha...pahatkan dalam kepala otak korang yang korang tu dah ada HAKMILIK..
  3. Suprise...hubungan long distance ni kalau sekali sekala buat kejutan mesti bestkan???dia akan ingat sampai bila2..sumpah!!mesti terharu gila woohoo..contohnya korang kurierkan hadiah or something special yang boleh buat dia wah!!!speechless~xpun pegi jumpa dia tanpa pengetahuan dia...wah soo sweet mweet ye dak??tapi make sure masa tu betul la..jangan time dia bz lak..mampos korang xdilayan..ahahah
  4. Jangan merasa STRESS....paham x??korang jangan Stress bila tengok kawan2 korang boleh dating2 or bercinta2 dengan pasangan dorang..coz korang akan rasa OMG!!why aku xleh macam tu..why!!why!!why!!jangan okeh..always think positif..anggap jer kalau korang jumpa sekali sekala kasih sayang korang kat pasangan lagi ketat2..kuat2 gitu...ouchh~rosak bahasa betul aku ni..muahahaha...jangan jadikan JARAK tu satu bebanan lebih kurang camtu la maksud aku...
  5.  Jujur...sangat important!!kiranya macam tulang belakang jugak la dalam perhubungan ni..kadang2 ada orang akan cakap ala tipu sebab xnak bagi dia marah or susah hati nanti..no..no..no..jangan biasakan diri korang!!bahaya!!!cakap je yang betul walaupun dia akan terasa atau merajuk..sekejap jer tur..kalau nak bandingkan nanti dia tau dari orang lain lagi teruk kot!!!hmm...
  6. Selalu bercakap tentang masa depan....bila korang selalu cakap pasal topik ni salah sorang nak buat apa2 pun mesti dia akan terfikir kat korang!!cakap jelah pasal korang nak kawen ker..nak anak..family korang..what ever lah..pandai-pandailah createkan topik!!
  7. Panggilan manja..wohooo...bila korang panggil SAYANG..BABY..AYANG..kan ker sejuk jer hati..hahaha..(teringin nak panggil MY BoO aku BEE..aku kan HONEY..hahahah...MADULEBAH)
  8. Saling percaya...jangan cepat melatah atau berprasangka buruk yer..contohnya la si dia x angkat call or reply sms korang..mesti dalam kepala otak dah fikir macam2 kan????relax la babe maybe handphone tengah cas..tertinggal kat umah ker..xpun kat dalam handbag xdengar...pastikan setiap yang berlaku dengar penjelasan terlebih dahulu!!
 
 
hmmm...tu aje yang aku tau...dan kalau korang ada semua yang di atas INSYAALLAH xda masalah dalam hubungan..berdasarkan pengalaman la kan..sebab aku dulu xpraktikkan pun..hahaha..nasiblah BoO sabar..dan jodoh kami kuat..muahaha..puji laki sendiri dapat pahala takkkkkkk???
xkisahlah jauh atau dekat yang penting HATI mau BERSIH...
kawan aku duduk jaoh jugak dah preggy...aku yang duduk tepi hidung ni..NON HADO...
xda rezeki lagik..sob..sob..sob..
tapi aku xboleh kot do jauh2..BoO balik lewat pun dah kena fire...hahaha
keji..keji..keji..keji..

moral of da stori::
semuanya ALLAH dah tentukan untuk kita..kita cuma mampu merancang ALLAH yang tentukan semua...
jalani kehidupan dan hargainya...
sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada dan perolehi..
ALHAMDULILLAH





p/s:::semakin ramai isteri curang zaman sekarang...hukhukhuk...nauzubillah...semoga aku dan kawan2 terpelihara..amin...

No comments: