"Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi"

Thursday, November 10, 2011

ROTI KUKUS PANDAN

Assalamualaikum...







wahhhh..kelasss kau jah...awalawal mukadimah entri dah tayang roti pandan mak..muahahaha...sedap okeh..walaupun aku ni amik gambaq ikut suka hati ja..hahaha..tak kreatif langsung okeh..."Ada Aku Kesah"...yang penting rasa dia meletops jah oiiii...ahahah..



aku kan bab masakmasak ni harus cari yang simple saja...ahahah..bukan tak sukakan cabaran cuma mengikut kemampuan sendiri...yekkkkks....aku siap awalawal tanya mak aku untuk confirmation "mak..kalau kukus tak hanguskan??"ahahahah....bahanbahan plak wajib yang senang dan mudah dan murah...kadangkadang salah beli pon aku campak jugak dalam tu...ngeheheheh..jomlah tengok resepi roti pandan aku nih..muahahah...aku amik dari Dapur Kak CT..korang nak masak apaapa boleh ja godekgodek kat blog dia..terus bleh jadik chef woahhhh.. =)



Bahan-bahan :
12-14 keping roti putih/gardenia (tak perlu buang kulit tepi).
200 ml santan kotak
21/2 cawan air (aku lupa nak letak :P )
3/4 cawan gula pasir (boleh dikurangkan sukatan).
3 biji telur
1/2 sudu teh esen vanila
sedikit paste pandan dan pewarna hijau (tapi aku letak EMULCO siapsiap dah ada pewarna dan perasa pandan..heheh)
sedikit garam


Cara-cara :
1. Panas kan periuk kukusan hingga mendidih. Sapu loyang bulat 8" dengan sedikit minyak. Ketepikan. (boleh juga letakkan plastik bersih dalam loyang yang disapu minyak tadi. Lebihkan sedikit plastik keluar supaya senang nak keluarkan adunan nanti).
2. Dalam mangkuk besar masukkan semua bahan2 kecuali roti. Kacau sebentar. Masukkan dalam blender dan blend hingga gula hancur. Tapiskan dalam mangkuk besar tadi.
3. Rendamkan beberapa keping roti dalam adunan tadi dan ambil sekeping2 susun kedalam loyang. Buat hingga habis dan tuang sedikit balance adunan atas roti.
4. Kukus selama 15 - 20 minit dengan api besar. Biarkan betul2 sejuk dahulu baru boleh dipotong. Selamat mencuba :)





Hasilnya::~






awesome!!tak sangka pulak menjadi..hahahah...bangga dengan diri sendiri..padahal resepi budak tadika pon boleh buat...hohohoh...pasni nak try buat pau lagi sekali coz aku da try buat hari tu sekali tapi apesal pecah inti mencurahcurah keluar okeh..kau ada???laki aku makan lex jer..sampai habes saploh ketul...muahahah...cuma rupa jer tak menyelerakan..rasanya not to bad lah...




nah lagi seketul gambar..muahahaha









ok bai..
*selamat mencuba*

No comments: