"Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi"

Monday, April 16, 2012

KEK PISANG BERCOKLAT CHIP

Assalamualaikum :D



haaaaaa..sebelum dikata baik aku kata untuk diri sendirik..asal update jer musti bab makanan.hahah..ni saje yang mampu nak share ngan hampa semua. pon..sebab akakkan suka try yang simplesimple jer resepinya..hahah..susahsusah masih dalam pertimbangan nak buat ke tak..bhahahaha..nak beli yang readymade xdak cabaran lah orang kata kannnnn...tapi kalau kemalasan aku berkatakata memang takda dapur kat rumah pon ok jeeeee...semalam tengah keja tetiba teringat ada setandan pisang kat umah..muahahaha..taktau pisang apa!!tapi dah namanya pisang boleh ajerrrr la..terus search resepi "PISANG" kahkahkah..kecanggihan teknologi mesti diaplikasikan iyedakkkk???Jom nak tunjuk resepi tersimple di abad ini.....................................




nak dah hilang tu aku lah ambik..kahkahkah



ada orang cakap lagi banyak hitamhitam kat pisang tu lagi sedap kalau nak buat kek!!tapi tolong agakagak sket yea...jangan la ambik yang dah ada ulat...euwwwwww...









gambar yang sama nakkk juga tempek banyakbanyak ;p



okeh resepi dia ambil dari blog sapa ntah..maaf yea akak tak berapa pasti maklumlah banyak sangat yang diterjah semalam..hihihih..yang pasti resepi meletopsss..laki akak kata sedap nanti raya ambik tempahan okokokok!!


RESEPI KEK PISANG BERCOKLAT CHIP (kukus)


A
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar serbuk koko(i letak 3 sudu)
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
sedikit garam

semua bahan A diayak dan digaul sebati

B
1 cawan pisang emas/berangan yang dilecek (lebihkan sikit pun tak pe)
1 cawan minyak
1 1/2 cawan gula perang (i kurangkan skit ke 1 cawan..guna gula putih jerk)
2 biji telur pukul sikit dengan garfu
*aku tambah susu pekat 2 s/b + overlatte*optional

Semua bahan B dicampurkan dan digaul rata.

Caranya : Masukkan bahan B ke dalam bahan A. Gaul rata dan jangan menggaulnya terlalu lama cukup sekadar sebati. Masukkan ke dalam loyang kecil atau besar. Jika cup muffin kukus selama 15 minit. Loyang yang agak besar kukus selama 30 minit.



 dan hasilnya..................
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

saja nak bagi suspen
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

tadaaaaa...




 hahah..ni masa tengah kukus..



 nampak tak aku punya cucuk punya nak tengok dah masak ke blom..tak conpident ngan diri sendiri la kes ni :)






itu sajeeee..ahahahaksss..yang dah potong tak sempat ambik..terus ngapppp!!!yang pasti tekstur haluss ja..lembut..lembablembab..sedap..wahhhhh!!kemain puji masakan sendiri..




SEKIAN...


*cuba jangan baca saja*



















P/s:::ketaq tangan nak hupdate entry umah baruwuwuwuwuwuwuwu...:p


3 comments:

AZLITA AZIZ said...

Salam Mieza..
Ya Allah... gebunya Mieza.. geram akak melihatnya..
akak ni mmg suka sangat kek pisang.. lebih2 lagi kalau letak cekelat
adoiii.. tergoda sungguh

Pn.Mieza Fadzly said...

Ya ALLAH...kak ita melawat blog mieza!!teruja!!k.ita selalu jd rujukan utk memasak..ehehehe

bantal said...

Sedapnye.....kek gebu macam tuan dia....